איך ילד בן שתיים לימד אותי על DNA של מוטיבציה פנימית?

הוא תפס את החצץ, אבן-אבן, והכניס לדלי. כשהדלי היה מלא עד למעלה- הוא תפס את הדלי בשתי ידיו הקטנות ושפך את כל האבנים מהדלי לתוך העציץ הריק שהיה לידו.

ואז.. הוא הוציא אבן-אבן מהעציץ והכניס חזרה לתוך הדלי. כשהדלי שוב היה מלא- הוא שוב שפך את האבנים מהדלי לתוך העציץ.

ואז.. ניחשתם נכון: הוא שוב הוציא אבן-אבן והכניס לתוך הדלי!

כך למעלה מרבע שעה שיחק יוגב [הקרוי יוגגי] האחיין המתוק שלי בן השנתיים. או כפי שהוא מציג את עצמו: "אני בן שתיים".

 

באחת מהפעמים הוא לא החזיק טוב את הדלי בידיו הקטנות ואז כל האבנים התפזרו על הרצפה.

מהצד הרגשתי כזה קווצ' קטן בלב. כי ראיתי והרגשתי כמה הוא היה מסור למשימה שלו.

אבל עכשיו, כשכל האבנים התפזרו, צפיתי בו והסתקרנתי לדעת מה הוא יעשה: האם הוא יזנח את המשחק וילך לשחק במשהו אחר, או שהוא יאסוף אותן?

יוגגי בן השתיים אמר "אוווויייי" ארוך כזה..

ואז הוא אסף אותן, אחת-אחת, לתוך הדלי.

לאחר מכן הוא המשיך בשלו --> מהדלי הוא שפך לעציץ -- > ואז לדלי -- > ואז לעציץ.

 

ומה עם המוטיבציה הפנימית שלי?

כשצפיתי בו, מהצד, חשבתי לעצמי על הפעמים בחיים ש"מתפזרות לי האבנים": תוצאות לא רצויות שאני מקבלת, דברים שלא מסתדרים לי כמו שרציתי או כמו שתכננתי. קפה שנשפך, עסקה שהתבטלה, וובינר שאולי עבר פחות טוב ממה שרציתי.. ועוד.

 

ותהיתי בלבי, איך אני מתנהלת ברגעים הללו.. האם אני נותנת לסיטואציה ולתוצאה הלא רצויה שקיבלתי לנהל אותי ולשלוט בי?

או שאני מבינה שקרה פה משהו אחר ממה שתכננתי ומתחילה לאסוף את האבנים שהתפזרו על הרצפה חזרה לתוך הדלי?

 

מיהַאי צִ'יקסֶנְטְמִיהַאיִי ומוטיבציה פנימית

אחד מהחוקרים המובילים בן זמנינו לפסיכולוגיה חיובית, מיהַאי צִ'יקסֶנְטְמִיהַאיִי [כן, ככה באמת קוראים לו. והוא לא סיני – מסתבר שהוא הונגרי] חקר את "תאוריית הזרימה" ואת הקשר שלה ליצירת תוצאות טובות יותר בחיים.

מצב "זרימה" לפי מיהאי היא תחושה שבה אתה מאבד את תחושת הזמן שלך, אתה משולהב לגמרי במה שאתה עושה. אין עבר, אין עתיד – אלא יש רק הווה מתמשך שבו אתה יוצר משמעות. כאילו האדם מתמזג עם הפעילות.

באנגלית המצב הזה מתואר כ-FLOW, ממש כמו מים זורמים.

 

מיהאי ראיין למעלה מ-8,000 אנשים מצטיינים ברחבי העולם וחיפש מה גורם להם להיות מאושרים באמת. החל מרועי צאן ועד מדענים, אמנים ואנשי רוח מהמובילים בתחומם. כולם-כולם סיפרו על חוויה של מצב בו הם מרוכזים במשימה שלהם וחווים תחושת התעלות. בנוסף, הם הרגישו שהאתגר [מה שהם עושים] תאם את המיומנויות שלהם.

הם איבדו את תחושת הזמן, דאגות או כאב פיזי. תחושת אקסטזה... זה הרגע שבו אתה כל כך מרוכז ואוהב את מה שאתה עושה, עד כדי כך שאתה לא מרגיש רעב, עייפות או קור.

 

המסקנות של מיהַאי צִ'יקסֶנְטְמִיהַאיִי מהמחקר היו חד משמעיות: אנשים מרגישים הכי מסופקים, ממומשים ומאושרים כשהם במצב של זרימה בפעילות שהם עושים. כשהם בריכוז ובמיקוד שיא. ובעיקר כשמדובר בפעולה ממשית שגורמת לך להביא לידי ביטוי את הכישורים שלך ואפילו למתוח אותם עד לקצה.

מי שחווה את זה מספר על חוויה בלתי נשכחת!

 

עולם של נוטיפיקציות

אנחנו חיים בעולם מלא גירויים ונוטיפיקיישן. בכל השפע הקיים כדאי לזכור שהמח שלנו הוא זה שמעבד את המידע הזה.

מחקרים מוכיחים שאדם ממוצע קולט 110 יחידות מידע [ביטים] של אינפורמציה בשניה. ולכל פעולה שאנחנו עושים יש ביטים שנדרשים לעבד אותה.. למשל: לדבר, ללכת, לאכול.

כשאנחנו נדרשים לעשות משהו במלוא הריכוז – זה דורש משאבים מהמח שלנו. כשאנחנו מרוכזים בתהליך שמרתק אותנו – לא נשאר לנו מספיק קשב כדי לשים לב למזג האוויר או לסיר שהשארנו על הגז. אנחנו גם לא נרגיש עייפים או רעבים..

 

מהפיכה של שמחה

ברגע כזה של פלואו, יש עליה חדה ברמות האדרנלין שגורם לנו להיות מרוכזים וחדים יותר. עם האדרנלין מגיע הדופמין שגורם לנו לחוש הנאה וסיפוק. וככל שאנחנו בזרימה יותר ויותר מגיע גם הסרוטונין שעוזר לנו לשחרר כאב ודאגות. וגם אנדרופינים שמשככים כאבים והפרעות אחרות שמגבירים הרגשה טובה. למעשה, כל אלה הם הורמונים של שמחה שמפסיקים סטרס.

כך שזה הרבה יותר מסתם "כיף". כי החומרים הללו לא רק שהם מגבירים את המיקוד ואת האפקטיביות שלנו, הם גם עוזרים לנו לעבד את המידע שאנחנו קולטים בצורה טובה יותר.

כמה יותר? מחקרים הוכיחו שרמת היצירתיות שלנו עולה בלמעלה מ-500% כשאנחנו במצב של זרימה!

 

ככל שנלמד את עצמנו להיכנס למצבי זרימה זה יהפוך אותנו לפרודוקטיביים יותר, מאושרים יותר ואפילו מצליחים יותר.

 

5 השאלות שיסייעו לך להיכנס למצבי זרימה

  1. מה גרם לי להרגיש בשיא שלי לאחרונה?
  2. על מה אנשים מחמיאים לי [אפילו שזה בא לי בטבעיות]?
  3. מה אהבת לעשות כשהיית ילד?
  4. במה אתה גם טוב וגם אוהב לעשות?
  5. מה הדבר החדש שעליו התאמנתי לאחרונה? [בלעשות כושר, בלאכול בריא, בלקרוא ספר פעם בשבוע, בלקחת לעצמי שני ערבים חופשיים בשבוע..]

 

אני מתרגשת לספר לך שממש בקרוב אני עולה בסדרת הדרכות במתנה בקבוצת הפייסבוק שלי.

אני מזמינה אותך להכניס עכשיו ליומן את התאריכים של ההדרכות
ההדרכות יתקיימו בתאריכים: 11.10, 13.10, 15.10 ו-10.10.
בשעה: 20:30

כל הדרכה היא בנושא אחר וכולן בנושא:
מיינדסט מאוזן
לאנשים הישגיים שרוצים להפסיק להזיע

הכניסה היא מכאן דרך הקבוצה שלי בפייסבוק

הלה אשר

מייסדת שיטת Uפלוס

 

ע״י הלה אשר
עוזרת למנהלים ואנשי מפתח לשפר את איכות החיים שלהם ע״י יישום מודל פרקטי ומוכח לשיפור הביצועים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים אחרונים

אוקטובר 2, 2020
איך ילד בן שתיים לימד אותי על DNA של מוטיבציה פנימית?

הוא תפס את החצץ, אבן-אבן, והכניס לדלי. כשהדלי היה מלא עד למעלה- הוא תפס את הדלי בשתי ידיו הקטנות ושפך את כל האבנים מהדלי לתוך העציץ הריק שהיה לידו. ואז.. הוא הוציא אבן-אבן מהעציץ והכניס חזרה לתוך הדלי. כשהדלי שוב היה מלא- הוא שוב שפך את האבנים מהדלי לתוך העציץ. ואז.. ניחשתם נכון: הוא שוב […]

ספטמבר 25, 2020
איך אנשים מצליחים, מצליחים להצליח?

[הקובץ להורדה כאן] מכיר את המשפט? "אם אתה לא תגשים את החלומות שלך, אז מישהו אחר ישכור את שירותך כדי להגשים את החלום שלו" מצליחנים לא חיים עם התפיסה של חיים 'מתגלגלים' - "מה שיוצא - אני מרוצה". הם חיים בתחושת אחריות גדולה לממש את הפונטנציאל שלהם, לנצל את המתנה הענקית של החיים שהם הגיעו […]

יולי 21, 2020
מה חלמת להיות כשהיית ילד ואיך זה קשור למי שאתה היום?

אחד הזיכרונות המתוקים שלי מגיל 5 הוא שאני עומדת על המרפסת, מוציאה את הרמקולים הגדולים של הרדיו-טייפ הענק כלפי חוץ, מחברת מיקרופון ושרה. שעות. היו לי קלטות עם פלייבקים של כל מני שירים ידועים, לחלקם חיברתי מילים משלי. ודמיינתי לעצמי שכל השכנים ששומעים וצופים בי הם הקהל שלי בבית האופרה. אני זוכרת עד כמה הייתי גאה בעצמי. המחשבות שהיו לי בראש זה שכל […]

מאמרים נוספים

הרמוניה

הרמוניה

מיטבית בין תחומי החיים שתאפשר לעצמך יותר

pluscopyrightcross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram